Allergenenwet | Bidfood

Sinds 13 december 2014 zijn bedrijven en instellingen volgens de Europese wetgeving verplicht om hun gasten te informeren over eventuele allergenen die in gerechten zijn verwerkt. Ieder bedrijf dat eet- en drinkwaren bereidt en verkoopt is verplicht om deze allergenen informatie beschikbaar te stellen. Het is daarbij een vereiste dat het personeel dat de maaltijden verstrekt aan gast of consument, kennis heeft van allergenen en weet hoe ermee om moet worden gegaan. Wanneer je levensmiddelen verstrekt of zelf bereidt, heeft ook jouw organisatie hiermee te maken.

Bedrijven die aan consumenten leveren, moeten wanneer levensmiddelen niet verpakt zijn, voldoen aan de vermelding van allergenen zoals vastgesteld in Verordening 1169/2011. Overige voedselinformatie hoeft niet vermeld te worden bij onverpakte producten.

De nieuwe wet verplicht je om de gast mondeling, schriftelijk óf elektronisch te informeren over de allergenen per gerecht.
 
Mondeling informeren
Bij mondeling informeren is het voldoende om jouw gasten te wijzen op de allergeneninformatie welke bij het personeel kan worden opgevraagd. Voor medewerkers moet de allergeneninformatie die bij gerechten hoort schriftelijk zijn vastgelegd.
 
Elektronisch of schriftelijk
Als je kiest voor elektronisch of schriftelijk informeren, moet je duidelijk aangeven waar jouw klant de informatie kan vinden. Je kunt jouw gasten wijzen op de beschikbaarheid van allergeneninformatie door:

1. posters in jouw zaak op te hangen;
2. symbolen te plaatsen bij jouw assortiment, bijvoorbeeld op jouw menukaart;
3. op jouw website te vermelden welke allergenen een gerecht bevat;
4. een informatiemap beschikbaar te stellen in de keuken.

Wie geen goed allergenenbeleid heeft ingevoerd, is niet langer verzekerd bij eventuele letselschade of aansprakelijkheidsstelling. Het is mogelijk dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit uw allergeneninformatie controleert. Ook in dat geval dient je jouw informatie elektronisch of schriftelijk te kunnen tonen.